هفتاد وپنجمین سال تاسیس موزه سینمایی کینوتکاو افتتاحیه بیست وششمین جشنواره فیلم نیترات

جشن هفتاد و پنجمین سال تاسیس موزه سینمایی صربستان Jugoslovenska kinoteka و بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم نیترات – روز ششم ژوئن برابر 17 خرداد با حضور سلاکویچ وزیر فرهنگ صربستان، یوگسلاو پانتلیچ رئیس موزه در موزه سینمایی بلگراد برگزار شد.

آقای پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان به دعوت رئیس موزه سینمایی در این مراسم حضور داشت. جشنواره فیلم نیترات به تولیدات کلاسیک سینمای صربستان و جهان اختصاص دارد. در این دوره 40 فیلم از 23 کشور اروپایی، آسیایی و آمریکای شمالی از 6 تا 16 ژوئن ( 17 تا 27 خرداد) نمایش داده می شود.

این سالگرد با اهدای نشان طلایی، معتبرترین جایزه مؤسسه برای مشارکت در فیلم، به بازیگر صربستانی پردراگ میکی مانوژلوویچ جشن گرفته شد.

وزیر فرهنگ صربستان در این مراسم گفت: سلاکوویچ گفت که 75 سال نشان دهنده جشن مهم کینوتکا به عنوان یک نهاد فرهنگی با بالاترین اهمیت ملی است و طرفداران فیلم در سراسر جهان می دانند که صربستان وارث یکی از مهم ترین و غنی ترین مجموعه های فیلم است که در آن به فیلم نیترات جایگاه ویژه ای دارد. سلاکوویچ با یادآوری اینکه صربستان یکی از اولین کشورهای جهان است که سالن های سینما با نور یک فیلم روشن شد، افزود: با تماشای یک فیلم نیترات به دنیای واقعی تر از واقعیت کشیده می شویم.یوگسلاو پانتلیچ رئیس موزه نیز اظهار داشت که قرار گرفتن در راس مهم ترین نهاد مراقبت از فیلم در کشور ما "احساس رضایت، افتخار و مسئولیت بزرگ" را به همراه دارد.

پانتلیچ می‌گوید: «برای نسل‌ها و نسل‌ها، سینماتک معبدی از فیلم است، مکانی که تقریباً به صورت تشریفاتی به آنجا می‌روید، مکانی برای ملاقات با دیگران، اما همچنین با خودتان. شایان یادآوری است، جشنواره نیترات، همه ژانرهای سینمای جهان از صامت و غیر صامت راگردآورده است. برخی از فیلم ها تنها نسخه‌هایی هستند که در جهان حفظ شده‌اند. در فراخوان جشنواره گفته شده است مخاطبان این فرصت را خواهند داشت تا آثار کلاسیک بزرگانی چون دتلف سیرک (بعدها داگلاس سیرک)، مایکل پاول، کارل کاهینا، موریس ترنر، گوستاو مولاندر، فئودور اوتسپ، رومن ویگنولی بارتو، ساموئل خاچیکیان، آلفرد دسی را ببینند.

در میان فیلم های منتخب این جشنواره، فیلم "دلهره" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان محصول سال 1962 سینمای ایران دیده می شود.

درباره کینوتکا

سینماتک یوگسلاوی در سال 1949 تأسیس و سند آن توسط مارشال تیتو رهبرفقید یوگسلاوی امضا شد. امروزه، سینماتک در جمهوری صربستان یک موسسه فرهنگی و مرکزی برای حفاظت از دارایی های فرهنگی فیلم است.ماموریت سینماتک جمع آوری، چیدمان، پردازش، حفظ و همچنین نمایش فیلم ها و مواد، اشیاء و سایر مطالب مرتبط با تاریخ هنر هفتم است. با هدایای شهروندان، خریدها، تحویل گرفتن نسخه‌های جدید از تولیدکنندگان داخلی و تبادل با آرشیوهای خارجی، صندوق به سرعت رشد کرد و در سال 1964 سینماتک یوگسلاوی به یکی از پنج آرشیو فیلم مهم در جهان تبدیل شد.در این موزه 100 هزار نسخه کپی فیلم صربی، 270 هزار عکس، 18 هزار فیلم داخلی و خارجی و پرتره فیلمسازان، مجموعه اشیاء شامل بیش از 3200 قلم، 22 هزار کتاب، مجله و کاتالوگ فیلم و 10 هزار فیلمنامه است.در این موزه فیلم های خارجی تولیدات داستانی، مستند و انیمیشن و فیلم های خبری وانیمیشن بیش از 130 سینمای کشور را نگهداری می شود.

 1403/03/17

کد خبر 19765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =